« STC Magazine
Hälsa Magazine

Vardagsmotion förlänger ditt liv

Vuxna svenskar sitter i snitt nio timmar om dagen. Och bara 7 % rör sig enligt rekommendationerna. Siffrorna kan låta häpnadsväckande eftersom många upplever att de har en aktiv livsstil. Men faktum är att något träningspass i veckan inte kompenserar för allt stillasittande. Som tur är kan du råda bot på stillasittandet med enkla medel, receptet kallas vardagsmotion och kan faktiskt, tro det eller ej, förlänga ditt liv!

Vad är vardagsmotion?
Vardagsmotion räknas som sådan motion som varken kräver träningskläder eller utrustning, den sker precis som det låter i vardagen. Du har säkert hört det förut, men det handlar om små saker som att ta trapporna istället för hissen, cykla istället för att ta bilen eller gå en lunchpromenad mitt på dagen.

Varför är det så dåligt att sitta stilla?
Stillasittande gör att vi inaktiverar stora muskelgrupper och försämrar blodcirkulationen samt ökar risken för kroniska sjukdomar. Vi blir dessutom trötta och har svårare att koncentrera oss.
En studie vid Karolinska Institutet visar att risken av att dö i en hjärt- och kärlsjukdom minskar med 24 % om du ersätter en halvtimmes stillasittande om dagen med vardagsmotion.

Rörelse i sin tur påverkar det mesta i kroppen positivt; som blodfetter, blodtryck och blodsocker. Dessutom blir vi piggare, gladare och minskar risken för kroniska sjukdomar. Anders Hansen som är psykiatriker och författare till boken Hjärnstark menar att regelbunden träning och rörelse är det enskilt bästa sättet att bli mer stresstålig, må bättre, förbättra ditt minne, bli mer kreativ och intelligent. Och det bästa är att alla som rör på sig tar del av fördelarna – barn, vuxna och gamla.

Varje minut gör skillnad
Det låter klyschigt, men det är sant. Du behöver inte ta dig till gymmet för att vinna alla hälsoeffekter som nämns ovan. Här kommer några enkla aktiviteter som du får till i ett vips.

  • Promenera eller cykla till jobbet
  • Ta trapporna istället för hissen
  • Gå på en lunchpromenad
  • Hoppa av bussen en hållplats i förväg
  • Gör 10 knäböj medans du mikrar lunchlådan
  • Dammsug och städa hemma
  • Stå upp och arbeta
  • Ställ klockan och ta mini-pauser där du rör på dig
  • Försök få ihop 10 000 steg om dagen
Bli medlem